Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sen kazdeho studenta II

"Pane profesore, mohla bych prijit zitra na Vasi prednasku?". Byla nedele vecer, kdyz jsem odklikla e-mail adresovany memu byvalemu uciteli historie, kteremu jsem venovala muj predesly blog.

V pondeli jsme meli v praci volno a mne se zachtelo neco podniknout; neco trosku blaznivyho, neco, k cemu normalne nemam v tydnu prilezitost. Kdyz jsem minuly tyden psala clanek o mem byvalem profesorovi historie, chvilkama jsem se pristihla, jak zase sedim na jeho prednasce a pozorne nasloucham kazdemu jeho slovu. Nejak mi ta predstava uvizla v hlave a ani jsem se ji nijak nesnazila odehnat, protoze v nedeli vecer jsem zasedla k pocitaci a zacala spontanne tukat do klavesnice."Pane profesore, pred osmi lety jsem k Vam chodila na historii a dodnes na Vas velmi rada vzpominam... Mohla bych prijit zitra na Vasi prednasku?"

Bylo mi jasne, ze se ozyvam na posledni chvili a vedela jsem, ze az si pan profesor rano precte muj e-mail, ja uz budu na ceste do skoly. V nejhorsim pripade si me nebude pamatovat a alespon si udelam hezky vylet do Monterey, primorskeho mestecka jizne od San Franciska, kde jsem driv bydlela. Dvouhodinova cesta utekla cobydup. Ranni slunicko zlehka simralo mou jeste trochu rozespalou tvar, a moje noha zase pedal plynu moji tmavemodry Mazdy.

Byl to trochu zvlastni pocit zase se prochazet po kempusu, kde jsem stravila tolik casu. Pachatel se vraci na misto cinu. Ve srovnani s univerzitou v San Francisku mi najednou pripadalo vsechno tak maly a svym zpusobem jaksi hezky jednoduchy. Studenti sedici na lavickach nebo na travniku; racek hledajici zbytky svaciny; par povedomych tvari nekterych byvalych kantoru...

Rozhodla jsem se, ze se za panem profesorem zastavim jeste pred jeho prednaskou. Stal na chodbe a o necem diskutoval se svym kolegou. Netrpelive jsem preslapovala. Vzdyt uz je to tak dlouho! Bude si me pamatovat? Pan profesor konecne ukoncil konverzaci a otocil se mym smerem.

Vsimli jste si, ze nekterym lidem zub casu tolik neukousne na jejich vizazi a vitalite jako jinym? Pan profesor je jednim z nich. "Lenko, tak rad Te zase vidim!", zesiroka se usmal a obejmul mne. “Samozrejme, ze si Te pamatuji! Jak se Ti dari? Kde ted pracujes? Vratila ses zpet do Cech?”, zavalil mne spoustou zvedavych otazek. Ze jsme se osm let nevideli? Konverzaci jsme lehce navazali tam, kde jsme ji tenkrat skoncili.

“A opravdu se Ti chce sedet na moji prednasce?”, trochu udivene zvednul jeho prosedivele oboci. A tak jsem se nadechla a vyklopila mu, ze jsem o nem minuly tyden napsala blog a mezi jeho radky se mi proste zastesklo po jeho hodinach a tech pribezich, ktere dokaze odvypravet s tim jeho nesmirnym zapalenim. A on vam mel na chvilku skleneny oci; v ten moment jako bychom si vymenili role. Tentokrat jsem pro zmenu vypravela ja a on jen potichu naslouchal.

Prednaska byla stejne tak poutava jako pred lety. Behem chvilky nas vsechny zachvatila zlata horecka Divokeho zapadu. Najednou jsem byla zlatokopem, ktereho v kleci spousteji dolu pod zem; ta klec neni vsak chranena po stranach a staci mensi zavravorani ci pohyb a odru si ruku; vetsi naraz a o ruku prijdu. Jestli se zranim, tak mam smulu, protoze jsem musela podepsat smlouvu, ze v pripade pracovniho urazu nemohu soudit zamestanvatele. A to strasny vedro – suzujici ctyricitky, vsude kolem prach, spina… a co kdyz se spatne vypocita cas k odpaleni naloze…? Radeji ani nepomyslet!

Stoji mi to vubec za to? Vsechno tohle pachteni, vsechny tyhle nastrahy. Asi ano. Protoze zatimco farmari v jinych statech Ameriky vydelavaji dolar ci dva denne, jako zlatokop dostanu hned nekolikanasobek. I obycejny cisnik prinese domu sest az dvanact dolaru za den! A predstavte si tu volnost, ktera zlatokopy v Kalifornii cekala! Zadne male mesto, zadna suskanda, zadne predsudky… jenom neskutecna svoboda! Pan profesor byl opet ve svem zivlu.

Po prednasce se nabidnul, ze mi ukaze kempus, protoze za ta leta se hodne zmenilo. Prvni nase kroky vedly do zbrusu nove knihovny. Tech studentu, co cestou pozdravil, mnohe z nich jejich krestnim jmenem. Ve fronte na kafe se trochu vahave priznal, ze uz pomalu zacina premyslet o duchodu. Ale hned dodal, ze se ted pustil do noveho projektu na dalsi mistni univerzite a jak jinak – moc ho to bavi. “Jeste, prosim Vas, s tim duchodem pockejte”, usmala jsem se na nej na rozloucenou.

Mela jsem pred sebou jeste cele odpoledne, a tak jsem se rozhodla vydat do Cannery Row. Tahle nabrezni ulice se stala inspiraci Johnu Steinbeckovi, jednomu z mych nejoblibenejsich spisovatelu, po niz take pojmenoval jednu ze svych knih. Male tovarny, kde se drive zpracovavaly sardinky, jsou dnes jiz zavrene a pokryte pavucinami minulosti; nicmene ta na vas dychne pri prochazeni vselijakych kramku, kde vam pod nohama tu a tam zaskripe drevena podlaha a ze sten na vas z obrazku tajemne koukaji stari kovbojove a zlatokopove.

Na ulici muzete ochutnat clam chowder, vybornou polivku ze skebli. Chvilku mi trvalo, nez jsem okusila vsechny tyhle morske potvurky, ale tahle polivka, to je jedna basen, kterou jsem si zamilovala hned od prvniho okostovani. Pohodlne jsem se usadila u okna v moji oblibeny restaurace a zaborila nos do kotle tehle pochoutky. Miska ve tvaru musle uz je dokreslovala kouzlo okamziku. Behem jidla jsem pozorovala lezerne plachtici racky nad modrym Pacifikem, a tak trochu jim zavidela ten jejich pohled z ptaci perspektivy. Ten den bylo tak krasne, ze by i pan Steinbeck musel chvilku okusovat tuzku, nez by nasel vhodne privlastky, jimiz by tu nadheru mohl nalezite popsat. A ze to byl mistr slova s Nobelovkou a Pulitzerem v jedne vitrine!

Dal jsem se line propletala mezi turisty s fotakama, kterym nemohla neujit dalsi atrakce: restaurace Bubba Gump. Vzpominate si na film Forrest Gump? Tenhle film mi udelal krasnou jizvu na srdci. Forrest se pri vojenskem cviceni seznamil s cernouskem, ktery se jmenoval Bubba. A spolecne se domluvili, ze po valce spolu budou lovit krevety. Bubba vsak ve valce zahynul, ale Forrest dodrzel svoje slovo a poridil si lod. Site se brzy zacaly plnit krevetami a Forrest pojmenoval svou firmu Bubba Gump. Po ni i pak byla pojmenovana tahle restaurace. Pred restauraci je lavicka, na ktere je pripevneny kufr a na nem krabice cokolady. A pred ni jsou tenisky, ve kterych Forrest behal. To vse je samozrejme replika lavicky, na niz sedel mily Forrest a poutave vypravel svuj zivotni pribeh.

Krome toho je tam take pripevnena tabulka s jednou z Forrestovych hlasek: “I’m Forrest, Forrest Gump. People call me Forrest Gump.” Fascinuje me jednoduchost a zaroven sila tehle hlasky. Pridejte k tomu jeste jeji mistrne podani v roli Oscaroveho Toma Hankse a moje jizva se prohloubi aspon o dalsi dva centimetry.

Cestou zpatky do San Franciska jsem si ale uvedomila, ze si na tom srdci vezu jeste dalsi jizvu. Je velka a permanentni a nepotrebuje zadnou plastiku. Forrest byl Forrest, o tom neni pochyb, ale tuhle jizvu ma na svedomi tenhle bajecny pan profesor. Neco mi rika, ze si to s tim duchodem jeste na nejaky cas rozmysli.

Autor: Lenka Leon | neděle 19.10.2008 8:54 | karma článku: 23,95 | přečteno: 2545x
  • Další články autora

Lenka Leon

Jazykové salto mortale aneb Máš dvě velký koule?

Vy, kteří jste se někdy učili cizím jazykům, mi dáte za pravdu, že občas z nás neúmyslně vypadnou zkomoleniny, které nás nejednou dostanou do svízelných situací. Sama jich mám pár na svém kontě, ale dnešní blog bude o mojí kamarádce. Jmenuje se Andrea a je to veselá kopa. Procestovala už snad celej svět a kromě toho, že je to krásná ženská, její srdce je velikosti Texasu a okolních států a to rozdává na všechny strany. Občas je roztržitá a zkomolí nějaké to slovíčko - a já mám pak o čem psát.

22.4.2012 v 8:17 | Karma: 18,75 | Přečteno: 1081x | Diskuse| Ostatní

Lenka Leon

Pět mladých, krásných a svižných námořníků

Loni jsme se s mou kamarádkou Petrou rozhodly vyrazit na výlet na jih, do mexického Caba. Vydaly jsme se do pouště mezi obří kaktusy. Okoštovaly několik druhů tequilly. Ale hlavně nás zlákalo moře a dvě jachty America's Cup, které zrovna zakotvily právě v tomhle přístavu. Cíl byl jasný - vyhrát závod nad druhou jachtou. Pod dozorem pěti mladých, krásných a svižných námořníků jsme ještě s dalšími čtyřmi soutěžícími zaujali naše čestná místa na lodi a s vervou jsme tahali za lana a poctivě plnili všechny jejich pokyny. Potom jsme se všichni poplácali po zádech, když naše jachta jako první doplula k vítězné bóji.

25.8.2011 v 7:16 | Karma: 14,05 | Přečteno: 2020x | Diskuse| Cestování

Lenka Leon

Moje nebojácná kamarádka Lucka

Tahle moje kamarádka, to je vám taková odvážná školačka. Umí naprosto ďábelskou česnekovou pomazánku. Jeden čas pracovala ve vězení. A nepřejte si být tím hajdalákem, co ji jednou přepadnul v noci na parkovišti.

11.2.2011 v 7:15 | Karma: 21,83 | Přečteno: 2212x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Můj život v milostném trojúhelníku aneb nic netrvá věčně...

... ani láska k slečně. "Bob sedí před tvým bytem a čeká na tebe", pípla mi tuhle textovka od bývalé sousedky. Ach tak! Záletníkovi se zastesklo po mojí laskavé náruči. Jenže ouha. Pozdě bycha honiti. Jednoho dne mi došlo, že musím s životem v milostném trojúhelníku skoncovat. Jednou provždy.

15.1.2011 v 7:31 | Karma: 22,23 | Přečteno: 3047x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Nase multi kulti kancelar

"Deti cerne, zlute, bile, kazde v jinem svetadile". Zpivali jsme si zvesela na zakladni skole v hudebce. Nase kancelar je pestrobarevna a sklada se hned z nekolika svetadilu. Jak si tam pod jednou strechou zijeme?

14.5.2010 v 7:09 | Karma: 21,34 | Přečteno: 2647x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3853x
Jsem jednou z davu tech mnoha "Husakovych deti" co ma hlavu v oblacich, nohy v toulavych botach, a srdce v San Francisku. "One day if I do go to heaven, I'll look around and say: "It ain't bad, but it ain't San Francisco."