Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Navstevy ceskych politiku v San Francisku - jedna velka ostuda…

… aneb o vystavnich zadech Kateriny Jacques a rozhnevanych Sokolech… Nedavno jsem zavitala do mistni ceske restaurace, kde se s krajany jednou za cas schazime u gulase a sklenice nejakeho toho importovaneho zlataveho moku. Na stenach visi fotky Hradcan a bozsky Kaja hrima z reproduktoru o vecne Kantilene, ktere je dodnes verny (a bude dal). “Kajo musis! Jsi tu s nami, i kdyz tak daleko od rodne hroudy!”

Skoro pokazde se objevi nejaka nova tvar, nejaka nova zbloudila ovecka. Pozdravi se s ostatnimi, popovida si o mistnich luzich a hajich. I posledne v restauraci posedavala mala skupina takovych tech zbloudilych ovecek. Mackala se vsak az u okna, u toho nejzadnejsiho stolu.

“To jsou poslanci ze Strany zelenych”, prohodila mezi reci moje kamaradka. “Ale jo, tu blondynku vlastne poznavam, nebude to Katka Jacques?” Byla to Katka Jacques. Ve spolecnosti svych kolegu a prekladatelek. Cela entourage.

Vecer prijemne ubihal pri tlachani se znamymi. Kdyz nas zrak sem tam zabloudil smerem k oknu, nemohli jsme si nevsimnout Katcinych zad. Nedaly se prehlidnout. Jako se slunecnice otaci za sluncem, tak jeji zada se otacela smerem k baru a krajanum. Nebo ze by snad pruvan? Chvilku to vypadalo, ze si snad vykloubi rameno. Mezi hlaholicimi krajany pusobili tihle navstevnici spise jako Robinsonove Crusoe. Opustene, izolovane.

Postavala jsem venku, kdyz jsem zaslechla nasledujici rozhovor nekolika krajanu smerujici na adresu techto Robinsonu. “To je neuveritelny. Oni snad pri placeni rozbili prasatko a vysypali vsechny drobny, co v nem byly. Utratu vysazeli do posledniho centu. “Ale tak jsou to taky penize, hlavne ze zaplatili utratu, no ne?”, v duchu jsem se jich jeste zastala. “A taky zaplatili o pet dolaru min, protoze ten steak, co si dali, byl podle nich moc malej.”

“Poslys, je to fakt pravda?”, zatahala jsem obsluhujiciho cisnika za rukav. Ten jenom souhlasne prikyvnul.

Zeleni se po chvilce zvedli k odchodu. Posledni pohled na Katcina vystavni zada. Paaaaaaaa! Vsichni spolecne zamirili smerem k rusne Columbus Avenue. Kdybych se na vse divala ocima bulvaru, samozrejme bych nezapomnela dodat, ze tim smerem je spousta ruznych nocnich baru a striptyzu. Dal jsem je nesledovala a vymyslet si tady nebudu. Urcite se nemohli nechat zlakat nocnim virem. Jak by mohli? Vzdyt prece posledni mince padly za utratu toho (malyho) steaku!

Jedna vec me ale prece jenom trochu zaskocila. Nepomer prekladatelu a ucastniku zajezdu. Inu posudte – potrebuji ctyri lide dve prekladatelky? V ceske restauraci s ceskou obsluhou? Maly pivo, velky pivo…?

Dalsi podobnou - a tentokrat oficialni - navstevu jsem zazila pred nekolika lety. To kdyz San Francisko navstivil tehdejsi Vybor pro evropskou integraci Poslanecke snemovny. Hmmmmm. Evropska integrace na Divokem zapade. To tu jeste nebylo.

Na pozvani ceskeho konzula jsme se sesli ke spolecne veceri. Slavnostni pripitek a zahajeni. Vetsina navstevniku byla z rad Sokolu; zbytek tvorila omladina. Jeden po druhem jsme se predstavovali; clenove Vyboru pro evropskou integraci vsak (az na jednoho) anglicky neumeli, takze i par takovych tech vet typu “My name is… and I work as…” musela o kazde osobe tlumocit jejich prekladatelka. Welcome!

Pri predstavovani jedne z clenek to vsak nalezite zajiskrilo; monolog pani prekladatelky rozriznul razny a rozhnevany zensky hlas na adresu one clenky: “Ona je komunistka!”. Restauraci ovladlo az strasidelne ticho a nekolika z pritomnych se mozna i na chvilku zastavil dech; cekala jsem uz jen nejakou tu vidlicku letici smerem k one clence, nasledujici pravou hospodskou rvackou. I ten bozsky Kaja zmlknul!

Ano, uz pani ucitelka v materske skolce nam kladla na srdce, ze skakat nekomu do reci je krajne neslusne. Jenze vezmete si, ze uprchnete pred zlem komunismu, daleko od vlasti a daleko od rodiny. Temer dvacet let po revoluci mate prilezitost setkat se s mladymi krajany a krajankami reprezentujici Ceskou republiku… a jednou z nich clenka komunisticke strany. Ironie na kvadrat.

Gulas se celkem rychle snedl, posledni knedlik jeste visel napul v krku a clenove uz se kvapne zvedali k odchodu. Podotykam, ze utratu si zaplatili ze sveho (tedy z kapes danovych poplatniku).

“Nezlobte se, ale neda mi to, abych se nezeptala. Jak se ocitnul Vybor pro evropskou integraci v San Francisku?”, pritocila jsem se k jednomu z clenu. V tu dobu jsem totiz akorat dokoncila studia na mistni univerzite a hledala jsem si praci, nejlepe v nejake firme nebo organizaci s evropskym zastoupenim. Velmi rychle mi vsak doslo, ze s takovou bych praci hledala do aleluja, protoze evropskych firem je zde asi tolik, co je cesky mluvicich lidi na Karlovym moste.

“No to vite. Jeste jsme nikdy nebyli v San Francisku a chteli jsme se sem podivat, nez skonci volebni obdobi”, dostalo se mi odpovedi. Aaach! Malem jsem musela zamacknout slzu dojeti. A pak, ze politici nemluvi pravdu! Uprimnost se ceni. Vazne.

Nasledujici rano cekalo cleny vyboru setkani se zastupcem mistni zidovske komunity. V poledne uz vsak byla naplanovana navsteva vinnych sklipku v Sonome a Napa. Tomu rikam prava a nefalsovana integrace.

Nakonec mi doslo, ze je vlastne jedno, jakyma ocima jsem se na to vsechno divala. Jestli ocima bulvaru, nebo ocima nezucastneneho pozorovatele, s nadhledem nebo ciste modryma ocima. Vsechny ty oci by videly jedno a to same – neschopnost (a neochotu) komunikace, vyhybave pohledy, k nimz patri anglictina na urovni batolete a nulovy smysl pro takt a slusnost. Videly by ostudu. Teda vlastne – videly ostudu.

Autor: Lenka Leon | čtvrtek 14.8.2008 7:08 | karma článku: 28,99 | přečteno: 2756x
  • Další články autora

Lenka Leon

Jazykové salto mortale aneb Máš dvě velký koule?

Vy, kteří jste se někdy učili cizím jazykům, mi dáte za pravdu, že občas z nás neúmyslně vypadnou zkomoleniny, které nás nejednou dostanou do svízelných situací. Sama jich mám pár na svém kontě, ale dnešní blog bude o mojí kamarádce. Jmenuje se Andrea a je to veselá kopa. Procestovala už snad celej svět a kromě toho, že je to krásná ženská, její srdce je velikosti Texasu a okolních států a to rozdává na všechny strany. Občas je roztržitá a zkomolí nějaké to slovíčko - a já mám pak o čem psát.

22.4.2012 v 8:17 | Karma: 18,75 | Přečteno: 1081x | Diskuse| Ostatní

Lenka Leon

Pět mladých, krásných a svižných námořníků

Loni jsme se s mou kamarádkou Petrou rozhodly vyrazit na výlet na jih, do mexického Caba. Vydaly jsme se do pouště mezi obří kaktusy. Okoštovaly několik druhů tequilly. Ale hlavně nás zlákalo moře a dvě jachty America's Cup, které zrovna zakotvily právě v tomhle přístavu. Cíl byl jasný - vyhrát závod nad druhou jachtou. Pod dozorem pěti mladých, krásných a svižných námořníků jsme ještě s dalšími čtyřmi soutěžícími zaujali naše čestná místa na lodi a s vervou jsme tahali za lana a poctivě plnili všechny jejich pokyny. Potom jsme se všichni poplácali po zádech, když naše jachta jako první doplula k vítězné bóji.

25.8.2011 v 7:16 | Karma: 14,05 | Přečteno: 2020x | Diskuse| Cestování

Lenka Leon

Moje nebojácná kamarádka Lucka

Tahle moje kamarádka, to je vám taková odvážná školačka. Umí naprosto ďábelskou česnekovou pomazánku. Jeden čas pracovala ve vězení. A nepřejte si být tím hajdalákem, co ji jednou přepadnul v noci na parkovišti.

11.2.2011 v 7:15 | Karma: 21,83 | Přečteno: 2212x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Můj život v milostném trojúhelníku aneb nic netrvá věčně...

... ani láska k slečně. "Bob sedí před tvým bytem a čeká na tebe", pípla mi tuhle textovka od bývalé sousedky. Ach tak! Záletníkovi se zastesklo po mojí laskavé náruči. Jenže ouha. Pozdě bycha honiti. Jednoho dne mi došlo, že musím s životem v milostném trojúhelníku skoncovat. Jednou provždy.

15.1.2011 v 7:31 | Karma: 22,23 | Přečteno: 3047x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Nase multi kulti kancelar

"Deti cerne, zlute, bile, kazde v jinem svetadile". Zpivali jsme si zvesela na zakladni skole v hudebce. Nase kancelar je pestrobarevna a sklada se hned z nekolika svetadilu. Jak si tam pod jednou strechou zijeme?

14.5.2010 v 7:09 | Karma: 21,34 | Přečteno: 2647x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Jak jsem se toulala s Chinaski po San Francisku

Mam rada Chinaski a mam rada San Francisko. Uz se nejaky ten patek toulam svetem, takze o ceske hudebni scene jsem uz za tu dobu vicemene ztratila prehled. Kdyz sem kapela pred tremi lety poprve zavitala, neznala jsem od nich jedinou pisnicku. Den pred koncertem jsem se akorat vratila z Cech a zapasila jsem s unavou z letu pres pul zemekoule. "Snad nekdy priste", ospale jsem zivla na kamaradku, ktere jsem slibila, ze ji aspon na ten koncert hodim. Vlastne ani nevim, jak se to stalo, ale najednou jsem v aute uslysela svuj hlas, jak kamaradce rika: "Kaslu na spani, jdu s tebou". Jsem rada, ze jsem ten hlas nakonec poslechla. Koncert se vydaril, a kluci z kapely potom prisli mezi nas rozdat podpisy a chvilku s nami pobyt. Pusobili tak pohodove a sympaticky; na ten koncert jsme s krajany pak jeste dlouho vzpominali. Libora, naseho poradatele ceskych akci, jsem potom tahala za rukav. "Jestli prijedou Chinaski do San Franciska znovu a budou potrebovat pruvodce, tak si na me vzpomen." Uplynula nejaka doba a kapela minuly mesic vyrazila na turne po Americe. Po New Yorku, Washingtonu, Miami, Chicagu a Los Angeles, bylo San Francisko jejich posledni zastavkou. A Libor s vytahanym rukavem si na me opravdu vzpomnel.

5.5.2010 v 6:51 | Karma: 31,46 | Přečteno: 5014x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Muj zivot v milostnem trojuhelniku III

Vsechny ty Bobovy zalety mu kazdym dnem stoupaji v hlave, a z mileho a pritulneho spolecnika se stava primadona nejvetsiho kalibru. Jenze ta primadona ma v sobe jakysi magnet, od nehoz se ani ja a ani moje sousedka nedokazeme odpoutat.

7.3.2010 v 8:25 | Karma: 17,15 | Přečteno: 1974x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Muj zivot v milostnem trojuhelniku II

Rada ctu blogy pana Cizka o tom, jak hleda svou pristi ex. Taky obcas jdu na rande, abych uplne nezvlcela. Ale nebavi me to. Navsteva zubare se casto zda mnohem snesitelnejsi. Ten mi alespon narovinu rekne, jak se veci maji.

21.2.2010 v 7:52 | Karma: 34,05 | Přečteno: 9318x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Jamajka ma noveho Boba Marleyho. Je z Cech!

Na Jamajce pry neni nic problem. I kdyby vam zivot visel na vlasku, mistni by se na vas usmali a lezerne by pronesli: “We don’t have a problem. We have a situation”. Diplomati? Ani ne. Jenom se proste jen tak nenechaji nicim rozhodit. Taky jsou mistri sveta amoleta ve vsech moznych vymluvach. Umeji v tom tak mistrne klickovat, ze jenom casto koukate s otevrenou pusou neschopni jakehokoli argumentu. Proste vas maji svym zpusobem na haku, vsechno je pro ne “yaman”, tedy neco jako “zadny problem”.

17.12.2009 v 6:48 | Karma: 17,65 | Přečteno: 2316x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Madonna? Kdo to je?

Priznam se, ze PINK mi driv nebyla moc sympaticka. Takova potetovana, nevybourena drsnacka. Ale s nohou na plynu temer na podlaze jsem si pri poslouchani radia zacala uvedomovat, ze ty jeji pisnicky maji nesmirnou stavu, naboj. A tak jsem se minuly mesic vydala na jeji koncert v kalifornskem San Jose.

8.10.2009 v 7:26 | Karma: 19,00 | Přečteno: 2696x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Oda na Facebook

Moje oda neni na manzela, protoze zadneho nemam. Moje oda je na Facebook. Soukromi jsem na nem neztratila, a naopak na nem vyhrabala nevyhrabatelne.

23.7.2009 v 7:27 | Karma: 29,02 | Přečteno: 3300x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Se slusnosti nejdal dojdes aneb V zajeti rozvasnenych Dominikancu

Nevericne jsem trestila oci v pevnem sevreni rozcileneho domorodce a sledovala scenu a la Slunce, seno a par facek. Ono by snad na ty facky i doslo, kdyz...

21.6.2009 v 8:16 | Karma: 19,94 | Přečteno: 1859x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Rána s cizinci nemusí být vždy děsivá

Nejsem Mona, ale nedavno jsem se take probudila vedle cizince. Tedy vlastne rovnou mezi dvema cizinci. Srkali jsme Chardonnay z Chile, pozorovali zapad slunce, spolecne usnuli a pak se probudili tvari v tvar...

29.5.2009 v 8:15 | Karma: 36,06 | Přečteno: 10053x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Muze-li se neco pokazit, pokazi se to

"Ten, co se mi libi, me jako na potvoru nechce. A ten co se nelibi mne, tak ten me uhani ostosest", povzdychla si moje kamaradka, kdyz jsme se bavily o randeni. Murphyho zakon nikdy nezklame.

15.5.2009 v 7:45 | Karma: 24,25 | Přečteno: 2678x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Fotoblog - Joga v Narodnich parcich americkeho zapadu

Zvu vas na Divoky zapad. Tou krasnou prirodou vas provede moje bajecna kamaradka. Vystrihne pri tom pozu na piskove dune v Udoli smrti, nebo udela holubicku na vrcholku Half Dome v Yosemitu.

12.5.2009 v 7:15 | Karma: 24,96 | Přečteno: 2646x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Leon

Jak jsem se seznamila s kolegy na novem pracovisti

Uz tretim rokem pracuji v bance, ktera se vloni na podzim ocitla ve velkych nesnazich. Pred zahubou nas zachranila dalsi banka, ktera nas vzala pod svoje ochranna kridla. Krome novych systemu, produktu a databazi se take seznamuji s novymi kolegy.

9.5.2009 v 7:33 | Karma: 27,00 | Přečteno: 3135x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Zamestnani vsedni i nevsedni

O bohemskem namornikovi Evzenovi; o postakovi, co krome psanicek roznasi kocourky; o neodolatenem udrzbari bazenu; a v neposledni rade i o gynekologovi, ktery obcas rika “ruce vzhuru”.

12.3.2009 v 7:39 | Karma: 19,99 | Přečteno: 2321x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Dobre minene rady – rady od nejmladsich

Kdo z nas se cas od casu nesetka s moudrostmi starsich? Jiste, ze jsou dobre minene, ale ruku na srdce – nic noveho pod sluncem. Coz ale potom takova originalni moudra z hlav tech nejmensich?

22.2.2009 v 7:47 | Karma: 28,27 | Přečteno: 5394x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Radi cestujete a hresite na to, ze vam v cizine nikdo nerozumi?

Uz jsem si zvykla, ze tisice kilometru od rodne hroudy potkavam obcas krajany na ulici nebo v obchode. Nekdy clovek vazne neveri vlastnim ocim a predevsim usim.... a ze jsou ta setkani s nasincem casto kuriozni!

10.2.2009 v 7:26 | Karma: 26,86 | Přečteno: 2717x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Muj zivot v milostnem trojuhelniku

Prislo to jako blesk z cistyho nebe. Jmenuje se Bob a litam v tom az po usi. Bohuzel i moje sousedka.

30.1.2009 v 7:13 | Karma: 30,06 | Přečteno: 4281x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3853x
Jsem jednou z davu tech mnoha "Husakovych deti" co ma hlavu v oblacich, nohy v toulavych botach, a srdce v San Francisku. "One day if I do go to heaven, I'll look around and say: "It ain't bad, but it ain't San Francisco."