Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O hrnickovem kralovstvi

Asi kazdy mame nejakou svou slabost. Mne se napriklad spolehlive podlamuji kolena, kdyz zabloudim do obchodu s hrnicky. Malokdy se mi podari odejit s prazdnou a doma uz mi za nejaky ten patek vyrostlo celkem slusne hrnickove kralovstvi. Vetsina z nich jen spokojene sedi nedotcena na polickach, zatimco caj ci kaficko srkam jen z nekolika z nich. Ani nevim, proc to tak je. Nektere z nich jsem si koupila sama, nektere mi byly naopak darovany. Jedno vsak maji spolecne - v kazdem z nich je ukryta nejaka vzpominka ci zazitek. Jsem tak trochu jako hastrman, jenom krome dusicek do nich schovavam stripky z detstvi a mladi; z toulek svetem; z lasky co nerezavi; zkratka a dobre ze zivota.

Nejvic hrnicku mam nepochybne z cest. Napriklad ten modrobily z New Orelans mi pripomene nakazlivou pulsujici atmosferu; poulicni jazz; nadech Francie; (ne)slavne znamou hrisnou Bourbon Street... Na vyletni lodi po Mississippi se se mnou dal do reci jakysi mladik. “Co chces delat, az dostudujes?”, zeptal se me. Pokrcila jsem rameny a nastavila tvar slunicku. Sice jsem uz dostudovala, ale tahle otazka me i po tech letech obcas pronasleduje. Treba to zachrani vylet do Las Vegas. Blikajici svetylka, cinkani automatu a hrnicek za dolar. Tak neobycejne mesto a tak obycejny hrnicek, z neznamych duvodu jeden z mych nejoblibenejsich. Mozna prave diky te obycejnosti.

Dva hrnicky symbolizuji dva protiklady, dva extremy. Ten prvni je z Havaje. Luxus, hotel s vyhledem na more, bar s koktejly primo u bazenu, panenska priroda, vune ibisku. Druhy hrnicek je z Dominikanske republiky. Ten mi zase pripomene, jak jsem si zahrala na odvaznou skolacku, ktera se nechtela schovavat za stenami turistickeho resortu, ale naopak zatouzila poznat tuto zemi jaka opravdu je. Pravy opak Havaje. Ubytovani s vyhledem na sedive a zchatrale strechy Santa Dominga. Z prvni hodiny spalenstiny si pamatuji pouze gigantickeho svaba na stene visiciho. Cesta na plaz ? Cernousek za rameno me tahajici do jeho expresniho autobusu. Druhy cernousek jecici, ze me zmercil driv, at koukam nastoupit do jeho povozu. Mozna by na ne zabrala dve kouzelna slovicka z meho hrnicku z Kostariky : Pura Vida. Tedy ve volnem prekladu neco jako « neposkvrneny zivot ». V teto stredoamericke zemicce je slysite na kazdem rohu – misto pozdraveni ci podekovani nebo proste jen tak. V pameti mi zustala nejenom diky memu hrnicku, ale take uprimnym a nehranym usmevum mistnich domorodcu.

Za zminku take, mimo jine, rozhodne stoji tri benjaminci, kteri momentalne zdobi predni rady meho hrnickoveho kralovstvi. Privezla jsem si je z nedavneho vyletu po narodnich parcich v Arizone a Utahu. Ty mi zase pripomenou nasi mocnou matku prirodu a jeji kouzla a divy, ktere cloveka nacisto zhypnotizuji a odzbroji. Zabery z westernovych filmu nebo i z toho nejrafinovanejsiho fotoaparatu ani zdaleka nezachyti tu nadheru, a benjaminci jsou proto jen malou, lec milou zaplatou. Nutno jeste podotknout, ze puvodne jsem jich mela v ruce pet a pri vyberu tech NEJ jsem se vskutku zapotila.

Pak jsou tady hrnicky, diky nimz se mi vybavi par clovicku, bez kterych by ten zivot nebyl tim pravym orechovym. Moje maminka o vanocich dostala od byvale kolegyne plechovy hrnicek. Z takovych jsme v detstvi srkali Granko a ja mela za to, ze “plechacky”, jak jsme jim rikali, uz davno vymrely jako brontosauri. Kdyz jsem tedy tenhle jahudkama ozdobeny zazrak spatrila, zavriskala jsem radosti a samozrejme mu vyhradila cestne misto v mem stale se rozrustajicim kralovstvi. Je to takove male princatko, ktere si opravdu hyckam a opecovavam.

Jeden hrnicek vlastnorucne uplacala jedna z mych nejblizsich kamaradek. Pred lety jsme se poznaly v Anglii, potom se spolu vydaly do Ameriky. Kazda vsak na jine pobrezi. Jednou nam jakasi lecitelka rekla, ze jsme byly v minulem zivote sestry. Kdo vi, co je na tom pravdy. Nicmene Ilona se nedavno vdala a prestehovala se – do San Franciska. Sestry – nesestry, jsme si zase nablizku. Na hrnicek namalovala medvidka. Mam taky jeden zamilovany hrnicek (tentokrate neni od Ilony ;). Je na nem napsano “Dobre rano, Medvidku”. Tak jsem se dostala k dalsi prezdivce :)

Memu kralovstvi vevodi jeden prevelice vzacny hrnicek – je od moji prvni pani ucitelky. Byla vzdycky vyssi nez ja a tak jsem ji mela zafixovanou cela ta leta. Kdyz jsem ji predminule vanoce byla navstivit, tak trochu me zaskocilo, ze uz ani zdaleka neni vyssi nez ja, i kdyz uz davno vim, ze ne vzdycky se ta “vyska” meri v centimetrech. Pani ucitelka vytahla nadherny hrnicek s modrym podkladem, na kterem jsou slunecnice. Vzdycky vedela, ktera hracka je moje oblibena. Asi to tak bude i s temi slunecnicemi. Ty ted jako o zavod sviti na to moje hrnickove kralovstvi.

Autor: Lenka Leon | neděle 25.11.2007 6:53 | karma článku: 14,46 | přečteno: 1199x
  • Další články autora

Lenka Leon

Jazykové salto mortale aneb Máš dvě velký koule?

Vy, kteří jste se někdy učili cizím jazykům, mi dáte za pravdu, že občas z nás neúmyslně vypadnou zkomoleniny, které nás nejednou dostanou do svízelných situací. Sama jich mám pár na svém kontě, ale dnešní blog bude o mojí kamarádce. Jmenuje se Andrea a je to veselá kopa. Procestovala už snad celej svět a kromě toho, že je to krásná ženská, její srdce je velikosti Texasu a okolních států a to rozdává na všechny strany. Občas je roztržitá a zkomolí nějaké to slovíčko - a já mám pak o čem psát.

22.4.2012 v 8:17 | Karma: 18,75 | Přečteno: 1081x | Diskuse| Ostatní

Lenka Leon

Pět mladých, krásných a svižných námořníků

Loni jsme se s mou kamarádkou Petrou rozhodly vyrazit na výlet na jih, do mexického Caba. Vydaly jsme se do pouště mezi obří kaktusy. Okoštovaly několik druhů tequilly. Ale hlavně nás zlákalo moře a dvě jachty America's Cup, které zrovna zakotvily právě v tomhle přístavu. Cíl byl jasný - vyhrát závod nad druhou jachtou. Pod dozorem pěti mladých, krásných a svižných námořníků jsme ještě s dalšími čtyřmi soutěžícími zaujali naše čestná místa na lodi a s vervou jsme tahali za lana a poctivě plnili všechny jejich pokyny. Potom jsme se všichni poplácali po zádech, když naše jachta jako první doplula k vítězné bóji.

25.8.2011 v 7:16 | Karma: 14,05 | Přečteno: 2020x | Diskuse| Cestování

Lenka Leon

Moje nebojácná kamarádka Lucka

Tahle moje kamarádka, to je vám taková odvážná školačka. Umí naprosto ďábelskou česnekovou pomazánku. Jeden čas pracovala ve vězení. A nepřejte si být tím hajdalákem, co ji jednou přepadnul v noci na parkovišti.

11.2.2011 v 7:15 | Karma: 21,83 | Přečteno: 2212x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Můj život v milostném trojúhelníku aneb nic netrvá věčně...

... ani láska k slečně. "Bob sedí před tvým bytem a čeká na tebe", pípla mi tuhle textovka od bývalé sousedky. Ach tak! Záletníkovi se zastesklo po mojí laskavé náruči. Jenže ouha. Pozdě bycha honiti. Jednoho dne mi došlo, že musím s životem v milostném trojúhelníku skoncovat. Jednou provždy.

15.1.2011 v 7:31 | Karma: 22,23 | Přečteno: 3047x | Diskuse| Osobní

Lenka Leon

Nase multi kulti kancelar

"Deti cerne, zlute, bile, kazde v jinem svetadile". Zpivali jsme si zvesela na zakladni skole v hudebce. Nase kancelar je pestrobarevna a sklada se hned z nekolika svetadilu. Jak si tam pod jednou strechou zijeme?

14.5.2010 v 7:09 | Karma: 21,34 | Přečteno: 2647x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3853x
Jsem jednou z davu tech mnoha "Husakovych deti" co ma hlavu v oblacich, nohy v toulavych botach, a srdce v San Francisku. "One day if I do go to heaven, I'll look around and say: "It ain't bad, but it ain't San Francisco."